Olet täällä
Välillä ihmettelen, miten fiksujenkin ihmisten sanastossa vilisevät termit kuten "konvertoida käyttäjiä" tai "kääntää kontaktit kaupoiksi". Syy, miksi tämänlaiset sanat särähtävät korvaani, johtuu yksinkertaisesti siitä, että taistelen tarpeettomankin paljon kahdenkeskisen kommunikaation puolesta ja yritän oikoa käsityksiä esimerkiksi sosiaalisen myynnin sokerikuorrutuksesta.
Myyntityö koostuu monesta tekijästä ja muuttujasta, jotka vauhdittavat ja ehkä jopa sotkevat arkea. Nykypäivänä työssä muuttujia on enemmän, ja jo pelkästään tarve olla joka paikassa esillä ja ensimmäisenä, vauhdittaa loppuun palamisen liekkiä.
Tänä vuonna tulee täyteen kymmenen vuotta siitä, kun aloitin työn myynnin ja markkinoinnin parissa. Tarkalleen samaan aikaan Suomen koripallomaajoukkue aloitti kiipeämisen Euroopan pohjasarjoista ylös.
Listaan tässä viisi asiaa, jotka olen itse oppinut Susijengin tarinasta. Näiden avulla kuka tahansa voi myyjänä kehittyä aivan Sudeksi.
IT-urani ensimmäinen myyntitapaaminen 90-luvun lopussa suuntautui Saloon, jossa yhdessä silloisen työpaikkani kokeneimman myyjän kanssa tapasimme jo nyttemmin kuopatun teknologiayhtiön johtajia. Olin tapaamisessa mukana GPS-paikantamisen asiantuntijana, ollen kaikilla asteikoilla mitattuna vihreä kuin raaka päärynä.